دسته‌بندی نشدهمطالب

انتخابات و اتحاد نیروهای همسوی انقلاب

یوم الله 22 بهمن چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچون سالهای قبل و همچون دیگر مواقع حضور مردم در صحنه، بار دیگر عظمت این ملت بزرگ و دلبستگی آنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی که برآمده از آراء و انتخاب همین مردم است را پر شکوه پشت سر گذاشتیم. اکنون همه با هم باید مقدمات حضور شکوهمند و موثر و پرفایده مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را فراهم آوریم.

جامعه از گروههای اجتماعی متعدد و متنوع تشکیل می شود. هرگروه اجتماعی مجموعه ای از افراد است که دارای اشتراکات مهم بوده و با هم تعامل و ارتباط متقابل داشته و از عضویت خود کسب هویت و نسبت به هم احساس تعلق خاطر دارند. احزاب، گروهها، جبهه ها و جریانهای سیاسی نیز نوعی گروه اجتماعی هستند که می توانند گروههای کوچکتری را در خود جای دهند. می توانیم هر یک از دو مجموعه گروههای رقیب سیاسی که در دو جبهه انقلابی و غیر انقلابی هستند را نیز یک گروه اجتماعی بنامیم. زیرا هر مجموعه دارای اشتراکات مهم و تعامل و هویت مجزا از هم دارند.

“شکاف اجتماعی” گروه بندی متشکلِ هویت بخشِ آماده­ی رویارویی اعضای جامعه است که به دلیل تفاوت درارزشها و منابع خود را از دیگری جدا نموده و با هم رقابت دارند. تا زمانی که هویت گروهی ناشی از تفاوت ارزشها و منابع، تفکیک بین گروهی ایجاد نکند شکاف اجتماعی نیست و هنگاهی که به رویارویی برسد به تضاد اجتماعی تبدیل می شود.

معمولا در گروههای بزرگتری که گروههای کوچکتر را در خود جای داده اند، بالقوه امکان وجود برخی تفاوتها در ارزشها، منافع و اهداف وجود دارد که می تواند در حالتهای تشدید شده خود به شکاف اجتماعی و یا حتی تضاد اجتماعی منتهی شود. آنچه در فضای رسانه ای جامعه مشاهده میشود بیانگر این وضعیت در گروههای متعهد به جریان انقلاب یا جریان اصول­گرایی در مواجه با انتخابات پیش روی مجلس است. متاسفانه از گذشته رویه ای برای انتخابات نامزدها بکار گرفته میشده که در آخر کار صرف نظر از نتیجه پیروزی و یا شکست در انتخابات، بر شکاف بین گروهها پس از انتخابات می افزوده و افرادی در لیست قرار می­گرفته اند که مورد قبول و اجماع جریان اصول­گرایی نبوده و در نتیجه بر کارآمدی آنها تاثیر گذار بوده است.

مطالبه اجتماعی

در جریانی که معتقد به اسلام و اصول انقلاب و پیروی از رهبر معظم انقلاب است اشترکات مهم فراوانی وجود دارد که براحتی می توان به وحدت رسید. به نظر می­رسد تعاریف از وحدت و اتحاد در ذهن برخی از افراد بگونه ایست که این امر لازم و واجب را دچار خدشه می کند. وحدت به معنی استحاله یکی در دیگری نیست، بلکه به معنی وفاق بر مشترکات مهم و نادیده انگاشتن تفاوتهای جزیی است. می توان در هر حوزه انتخابیه که ممکن است با تمسک بر معیارهای مورد قبول بر نامزدهای مشترک توافق کرد و در غیر آن هر گروه به هر نحو که صلاح می­داند عمل نماید.

صرف نظر از برخی تحلیلها و اخبار و شایعاتی که در جامعه منتشر شده و می­شود، مواجه و جوابگویی چهره­های شاخص این جریان با یکدیگر، وجود این تفاوت نظرها و شکاف بین نیروهای انقلاب را علنی نموده و موجبات نگرانی دلسوزان کشور و مردم و نظام را فراهم آورده است. معمولا برخی اهداف پنهان که براحتی بیان نمی شوند مایه اختلاف است. بیم آن می­رود که با تقابل بین نیروهای اصول گرا، باز هم جریان رقیب سیاسی با استفاده از رقابت درون گروهی آنان بتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده نماید. و یا اینکه مجلس کارآمدی که قابلیت در راس امور قرارگرفتن را داشته باشد بر سرکار نیاید.

از این رو لازم است عقلا و بزرگان این جریان، گروههای مختلف را به اتحاد با یکدیگر دعوت و هر اقدامی که می­توانند را انجام ­دهند. بی شک جایی که منافع مطرح است افراد نمی­توانند به راحتی به وحدت و اتحاد با هم برسند. و هرچه این تفاوت منافع بیشتر باشد از رسیدن به وحدت حداکثری کاسته میشود. در چنین شرایطی لازم است شرایط و اصولی برای توافق در نظر گرفته شود که تا حد ممکن اتحاد حداکثری این نیروها را رقم بزند.

مهمترین ملاک، رسیدن به درک مشترک از مجلس و نقش آفرینی است که باید پیشبرد امورجامعه داشته باشد. برای این منظور لازم است دو اصل پای بندی ارزشی و کارآمدی نامزدها مورد توجه قرار گیرد.

امروز مشکلات کشور ناشی از آن است که اولا در بسیاری از موارد از جمله برخی از نمایندگان مجلس، افراد واجد شرایط در راس امور نیستند. این افراد پایندی لازم به ارزشهای نظام اسلامی و انقلابی را نداشته و عمل آنان در نقش نماینده مجلس بگونه ای نبوده که بتوانند مشکلات کشور را رفع و یا کاهش دهند. این نوع عملکرد باعث شده رضایت مردم از مجلس و وضعیت اداره کشور کاهش پیدا کند. در یک نظر سنجی میزان رضایت مردم تهران از مجلس بسیارکم بیان شده است.

بنابراین بر همه جریانهای سیاسی معتقد به انقلاب فرض است که افراد واجدشرایط را شناسایی و معرفی نمایند. برای این منظور هم صلاحیتهای اعتقادی، اخلاقی، ارزشی و انقلابی افراد مهم و می بایست مورد توجه باشد و همچنین توانمندی آنها در حل مشکلات جامعه. شایستگی افراد حاصل جمع دو خصلت توانمندی و کارآمدی و ارزشی بودن است و هیچیک نباید قربانی دیگری گردد.

 مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اقشار مختلف مردم در تاریخ 11/ 11/98 در مورد ویژگی­های نماینده مجلس تراز جمهوری اسلامی فرمودند:  افرادی دارای ایمان باشند که آنها را از کجرویی و انحراف باز دارد. افرادی باید انتخاب شوند که در سابقه خود برمبنای ایمان قوی عمل کرده و دچار انواع انحرافها و کجرویهای اخلاقی، سیاسی و اقتصادی نشده باشند. در این راستا سوابق و معاشرین این افراد و حامیان آنها بسیار کمک کننده خواهد بود. کسانی که در پیشینه خود خطاهای مالی، سیاسی، اخلاقی داشته اند نمی توانند مورد توافق قرارگیرند. همچنین است کسانی که در مسئولیتهای قبلی خود توانمندی و کارآمدی لازم را نداشته اند.

ویژگی بعدی انقلابی بودن است. باور به انقلاب به عنوان راهی که وقوع آن یک ضرورت اجتماعی بوده است و تداوم آن از وجوب بیشتری برخودار است. انقلاب می­تواند سعادت دنیوی و اخروی ما را در بعد فردی و اجتماعی تامین و تضمین نماید. این مشروط برآن است که همه بر اصول انقلاب بویژه اسلامیت وعدالت خواهی، مردمی بودن و استکبارستیزی و حمایت از مظلومان و مستضعفان، استقلال و آزادی تاکید و پایبند باشند. این اصول در تنظیم قوانین سرلوحه و سرمشق کار باشد. در کار خود و رسیدگی به مشکلات مردم و کشور خستگی ناپذیر و پرتلاش باشند و کار خود را جهاد در راه خدا بحساب آورند.

شجاعت وآزادگی داشته باشند و در بیان و دفاع از حق ترس به خود را ندهند. مهمتر آنکه از قبل وام دار اشخاص و یا جریانهای مختلف نباشند که نتوانند حق را بگویند. با اتکال به خداوند در دفاع از کیان دین اسلام و این مرز وبوم و منافع ملت بزرگ ایران بویژه در مقابل قدرتهای خارجی و سرمایه داران و قدرتمندان داخلی و جریانهای نفوذ فرهنگی و سیاسی و امنیتی ازهیچ نیرویی ترس و واهمه نداشته باشند.

سطح کارآمدی افراد تابع دانش، تخصص، تجربه و قدرت تفکر و انسجام و نظم فکری آنان است. در شرایطی که مهمترین مشکل کشور پیدایش و تثبیت ساختارها و مناسبات نامتناسب با ارزشهای انقلاب و پیشرفت و ترقی و تعالی کشور است، کسانی باید در جایگاه نمایندگی مردم قرار گیرند که بر پایه اسلام و انقلاب و پیشرفتهای گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در عرصه های مختلف توان تشخیص این مناسبات و ساختارهای غلط و نامناسب را داشته و راه حل و چگونگی تغییر و تبدیل آنها را بدانند. در شرایط فعلی ساختار شناسی و اصلاح ساختارها از ضرورتهای مهم نماینده تراز جمهوری اسلامی است.

از مشکلات بزرگ کشور که توفیق لازم را هم در آن نداشته ایم، مسئله رفع بی عدالتی در کشور است. این درحالی است که عدالت خواهی و عادلانه عمل کردن در ابعاد مختلف آن از اصولی ترین مبانی دینی و ملی و از مهمترین شعارهای انقلاب است. تمرکز بر عدالت و رعایت آن در تمامی وظایف نمایندگی بویژه در تنظیم وتصویب قوانین ونظارت بر حسن اجرای آنها از ضروریات نمایندگی است که باید مورد توجه باشد. این امر نیازمند دانش و تخصص است. لازم است درحالی که پیشرفت کشور در زمینه های مختلف تعقیب و محقق می شود عدالت نیز تحقق یابد. عدم توفیق کشور در سالیان اخیر ناشی از بی توجهی به این دو ضروت در آن واحد است. کسانی باید در کرسی نمایندگی قرارگیرند که صاحب چنین نگرشی باشند.

کارآمدی و برخورداری از تخصص و تجربه و پختگی لازم برای نمایندگی از ویژگیهای مهمی است که همیشه موردتاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده است. امروز کشور ما با مشکلات عدیده ای روبروست. در عرصه اقتصادی نهادینه نشدن اقتصاد مقاومتی، فساد اقتصادی و قاچاق، عدم رونق اقتصادی و تورم، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی کشور و کاهش تولید ملی، دولتی بودن اقتصاد و تجویزهای غلط فساد خیز برای تقلیل آن (ضرورت گسترش اقتصاد اجتماعی و تعاونی و مردمی به جای دولتی و خصوصی)، بی توجهی به ابعاد فرهنگی و اجتماعی امور اقتصادی که خود عامل عدم موفقیتهای طرحهای اقتصادی ملی است، بیکاری و عدم اشتغال بویژه برای جوانان و تحصیل کردگان، مهاجرت نیروی کار متخصص از کشور،  ناهماهنگی بین بخشی در سیاستگذاریها و تدوین برنامه های راهبردی و عملیاتی کشور، عدم تامین اجتماعی کارآمد که خود از مهمترین عوامل گسترش عدالت و مانع رشد فساد بوده است، عدم وفاق نخبگان سیاسی و فرهنگی کشور در امور مختلف که مانع هم افزایی ملی و موفقیت نظام در حل مشکلات مختلف شده است، ناکارآمدی نهادهای جامعه پذیر کننده که وظیفه تربیت اخلاقی افراد را بعهده دارند، نفوذ و گسترش فرهنگ غرب و سبک زندگی متناسب با آن، عدم وجود اینترنت ملی که بالقوه تهدید بسیار مهمی برای کشور محسوب می­شود و ده­ها مسئله دیگر که با برنامه ریزی صحیح و متناسب با نظام اعتقادی مردم امکان حل آنها وجود دارد.

این شرایط ایجاب می­ کند جریانهای سیاسی افرادی را در معرض انتخاب مردم قرار دهند که کارآمدی لازم برای حل این مشکلات را داشته باشند. چه بسا بررسی توانایی نامزدها در این امور خود از بهترین ملاک­ها برای انتخاب آنان باشد. این معیارها ملاک هایی است وفاق بر انتخاب افراد سهل می نماید.

با فرض اینکه این موارد مورد توجه بزرگان گروههای سیاسی می­باشد لازم است سازوکاری منطقی برای رسیدن به لیست واحد اتخاذ شود.

صاحب نظران معتقدند برای شکل گیری اجتماع عام لازم است بر اصول مشترک عام تاکید شود و از تفاوتهای جزیی صرف نظر گردد. اتحاد و وحدت به معنی این نیست که در تمام امور به توافق برسند. بلکه باید در اصول مهم مشترک به وحدت رسید و اساسا وارد جزئیات نشد و یا در آنها به تسامح و تساهل رفتار نمود. ملاکهای توانایی و کارآمدی و ارزشی بودن معیار مورد قبول است که می تواند مانع سهم خواهی افراد و گروههای سیاسی شود. این معیارها می تواند تفاوتها را کاهش و زمینه توافق و وحدت حداکثری را فراهم می کند.

دکتر داود پرچمی

 خوشبختانه رویه موجود بگونه ای بوده است که در حال حاضر افراد مشترک زیادی در لیستهای منتشره به ویژه در استانها و شهرستانها وجود دارند. بهتر است در شهرهای بزرگ مثل تهران همه بر افراد مشترک وفاق نموده و در مورد چند نفری که باقی مانده است براساس اصول و ویژگیهایی فوق یعنی رعایت دو اصل ارزشی بودن و کارآمدی افراد تصمیم گیری شود.

امید است با این رویه جریان مدافع انقلاب به فهرستی از نامزدهای واجد شرایط رسیده و با سهل نمودن انتخاب نامزدها، زمینه مشارکت حداکثری مردم عزیز کشورمان در انتخابات فراهم شود و مجلسی کارآمد برای حل مشکلات کشور شکل بگیرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن