دسته‌بندی نشدهمطالب

پیش بینی پیشگیرانه برای انتخابات

دی ماه پرحادثه گذشت و بهمن ماه انقلاب فرا رسید. التهابات ناشی از ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سیلمانی و تشیع وحدت بخش و انسجام آفرین شهدای عزیز مقاومت، حمله موشکی کوبنده سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد امریکا درعراق و احساس غرور ملی و اقتدار مردم از توانمندی­های نیروهای مسلح و بویژه سپاه پاسداران و حادثه تلخ و غم انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی که در فضایی جنگ زده با خطای انسانی روی داد و متاسفانه تبدیل به سلاح جنگ نرم امریکا و دیگر دشمنان کشور شد، همه با اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری که با استقبال پرشکوه مردم همراه بود فروکش کرده و اکنون آرامش بر جامعه حاکم است.

این آرامش در جامعه از سوی دشمنان کشور و وابستگان فکری آنها در داخل مطلوب نیست و بزودی تلاش می­کنند با هر بهانه ای آن را تحت تاثیر قراردهند. احتمال زیاد مجددا واقعه ­ای را به دستاویزی برای بر هم زدن آرامش جامعه بدل کرده تا در سایه آن بتوانند به اهداف خود دست پیدا نمایند.

یکی از وقایعی که احتمال می­رود زمینه ­ای برای برخی ناآرامی­ ها در کشور باشد، انتخابات مجلس و خبرگان پیش رو ست. از آنجا که جامعه در شرایطی است که همه نیازمند آرامش بیشتر و وحدت و همدلی برای حل مشکلات کشور هستیم لازم است در انتخابات نیز بگونه­ای رفتار شود که از پیدایش ناآرامی ها جلو گیری و بویژه پس از آن خود محملی برای اتحاد و همدلی مردم و نخبگان شود.

صرفنظر از نتیجه، آنچه در روند انتخابات چند دوره گذشته تجربه کردیم برخی نگرانی ها را بوجود می آورد. مهمترین آنها تمسک به رویه های غیر اخلاقی، غیر قانونی و عدم واقع بینی نسبت به وضعیت مردم و جامعه است که عموما جامعه را دچار تنش کرده و در کل موجب تضعیف نظام اجتماعی و سیاسی ما می­گردد. باید همه با هم، همه امور انتخابات را بگونه ای اداره و مدیریت کنیم که با برگزاری انتخاباتی سالم و با مشارکت حداکثری، این انتخابات نیز تبدیل به منبعی قوی برای افزایش “سرمایه اجتماعی” کشور و مجلس آتی شود. این امر از پایبندی همه کنشگران عرصه انتخابات به اخلاق و قانون و در نظر گرفتن وضع مردم و کشور حاصل خواهد شد.

متاسفانه در چند انتخابات اخیر شاهد اتفاقاتی بوده ایم که در شان یک جامعه مسلمان و حکومت مدعی اسلام و انقلاب نیست. باید توجه داشت همانطور که کسب مال نامشروع و غیرقانونی حرام است سرمایه سیاسی یعنی قدرت بدست آمده از راه حرام و مشکوک نیز حرام، و قطعا با آن هیچ اندوخت ه­ای که قابل ارائه در پیشگاه خداوند باشد بدست نخواهد آمد بلکه به عکس موجب وزر و وبال خواهد شد.

براساس آمار و شواهد جریان واگرا در این انتخابات در شرایط بدی بسر می برد. این جریان از ورود افرادی به مجلس دهم حمایت کرد که در طول 4 سال گذشته نه تنها هیچ خدمتی به کشور نکردند بلکه با حمایت از طرح ها و لوایح مختلف هم به جامعه در عرصه های گوناگون بخصوص عرصه اقتصادی خسارات مهمی به مردم و کشور وارد کردند و هم موجب ضعف مجلس و سقوط آن از راس امور شدند. مجلسی که 90 نفر آن برای نامزدی مجدد رد صلاحیت شده­اند و از این تعداد اغلب کسانی هستند که مشکل سوء استفاده مالی داشته اند، به هیچوجه عصاره ملت شریف ایران نبوده و نیست.

همه احزاب و شخصیت هایی که با شعار “دوباره تکرار کنیم“، با تایید خود، افکار عمومی جامعه را در دو انتخابات قبل بگونه ای مدیریت کردند این افراد وارد مجلس شوند و اداره امور اجرایی کشور را بدست گیرند، امروز نزد مردم شرمنده و رو سیاه هستند. اکنون آنها وجاهت و سرمایه اجتماعی ندارند که بر مبنای آن بتوانند در شرایط عادی بر انتخاب اکثریت مردم، تاثیر موثر داشته باشند. آنها آموخته اند که همیشه در شرایط تنش و تشنج اجتماعی می توانند نظر رای دهندگان را به نفع خود جلب نمایند. از این رو احتمال ایجاد تنش و ابهام در جامعه از سوی این جریان بسیار بسیار زیاد است.

آن ها در عرصه سیاسی با بزرگ­نمایی و جهت دار جلوه دادن تایید صلاحیت ­ها همچون گذشته سعی در مظلوم نمایی می­کنند. وقتی برخی مقامات عالی کشور تایید صلاحیت شده­ها را منسوب به یک جریان سیاسی خاص معرفی می­کنند. برخلاف واقعیت به مردم میگویند 17 نفر نامزد نمایندگی به ازای هر صندلی مجلس همه از یک جناح سیاسی هستند، انتخابات را تشریفات و نامزدها را انتصاب شده می خوانند، یا اتهام سوء استفاده مالی نمایندگان رد صلاحیت شده را رد نموده و شورای نگهبان را زیر سئوال می برند، این ها علاماتی برای احتمال سوء استفاده از کم اطلاعی بخشی از مردم بخصوص نوجوانان و جوانان و سوء استفاده از آن ها خواهد بود.

آن ها بدنبال آن هستند تا با بی تاثیر جلوه دادن مشارکت مردم در سرنوشت انتخابات، انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات کاهش داده و از این طریق همسو با شرکای خارجی خود نظام را در پذیرش شرایط تسلیم در مقابل نظام استکباری سرمایه داری به سرکردگی امریکا تحت فشار قرار دهند. این درحالی است که بخش مهمی از ناکارآمدی های دستگاههای مختلف در کشور متاثر از نفوذ این جریان فکری در حکومت است.

با وجود احتمال برخی اشتباهات در رد و تایید صلاحیت ها، باید از قانون گرایی و تقید شرعی شورای محترم نگهبان و اقدام شجاعانه آنها در تایید صلاحیت افرادی که صلاحیت آنها احراز شده و رد صلاحیت فاقدان شرایط قدردانی نمود. همانطور که اقدام میشود باید تقاضای معترضین بادقت و وسواس شرعی و قانونی بیشتر مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در صورت تقاضای فرد علل آن برای او تشریح شود.

یکی از راه های خنثی سازی فتنه های پیشرو آن است که شورای محترم نگهبان با مردم بیشتر صحبت کند و دلائل و مستندات تصمیم گیری­های خود را به اطلاع مردم برساند. در صورت عدم پذیرش، باید با اخذ رضایت از مدعیان رد صلاحیت شده، دلائل رد صلاحیت آنها به اطلاع عموم مردم برسد. اگر حفظ نظام اوجب واجبات است. حفظ آبرو و سرمایه اجتماعی نظام نیز بخش مهمی از این واجب است. اشتباه است که برای حفظ آبرو افرادِ فاقد صلاحیت که قانون را تمکین نمی­کنند، عرض و آبرو و سرمایه اجتماعی و اعتبار نظام زیر سئوال برود. پس از بروز رفتارهای جمعی اعتراضی، بیان این موارد ارزش زیادی نخواهد داشت و از اثر بخشی آن کاسته میشود. همچنین از قوه قضائیه خواسته میشود به تخلفات این افراد پس از اتمام دوره نمایندگی شان رسیدگی و نتایج آن به مردم اطلاع رسانی شود.

مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، فساد، رکود و تورم چندین ساله، وضع نابسامان فرهنگی و اجتماعی کشور، عدم موفقیت در سیاست خارجی، دامن زدن مکرر به دوقطبی­ های کاذب که شکاف اجتماعی را عمیق ­تر و از همبستگی اجتماعی مردم ونخبگان می­ کاهد، مواردی است که ناکارآمدی، دولت و مجلس را نشان میدهد و خود مهمترین معیار برای نداشتن صلاحیت بسیاری از این افراد است.

بی شک جریان سیاسی واگرا برای پوشش نهادن بر خطای سیاسی خود، همسو با دشمنان خارجی و خارج نشینان ضد انقلاب تلاش می­کند با هر بهانه­ای فضایی ناآرام و غبارآلود بر انتخابات سایه افکند تا در این شرایط بتوانند مردم را دچار خطای رفتاری در انتخاب نمایندگان خود بنمایند.

برای کم رنگ نمودن مشکلات اقتصادی و معیشتی تا جایی که بتوانند آمار سازی کرده و در روی مردم نگاه کرده و آمار غیر واقعی از موفقیت­های اقتصادی را منتشر می­سازند. همچنین با تاکتیک متوهم سازی مخاطب سعی می­کنند دیگران را مقصر جلوه دهند. دیگرانی که به زعم اینان مشکلات اقتصادی را بوجود آورده و تحویل این دولت داده اند و دیگرانی که مانع اقدامات دولت شده و اجازه کار به آنها را نداده­اند.  مثلا کسانی را مانع مذاکره با دولت­های غیر قابل اعتماد غربی و یا مانع تصویب لوایح خیانت آمیز FATF و CFT معرفی کنند. البته هوشیاری مردم به احتمال زیاد این ترفند آنان را خنثی خواهد کرد. زیرا آنچه مردم در زندگی واقعی خود با آن روبرو هستند با این مغلطه­ها قابل کتمان کردن نمی­باشد.

برای فضاسازی سیاسی جریان واگرا بدنبال آن است که حتی با زیر سئوال بردن کلیت نظام خود را نجات دهند. احتمالا بر حادثه سقوط هواپیما تاکید کنند و یا همسو با حامیان خارجی خود شوکی خبری مانند احتمال تخفیف در تحریم ها منتشر نماید، یا حادثه جدید غیرمترقبه­ای را بوجود آورند.

وقتی در شرایط پس از شهادت سردار شهید سپاه اسلام شهید قاسم سلیمانی با شرایطی آمادگی مذاکره با ترامپ و امریکا مجدد مطرح می شود، یا مقام مسئول با دخالت در امور سایر قوا از انتصابی بودن افراد صحبت می­کند و نه انتخابی بودن آن ها و نتیجه می­گیرد که مردم به صحنه انتخابات نمی آیند، علامتهایی است که احتمال بروز حرکتهای وحدت شکن که درنهایت به زیان همه خواهد بود و مانع انتخاباتی حداکثری می شود را  نشان می­دهد.

اما در جبهه اصول­گرایان که نزدیکی و قرابت بیشتری با اصول انقلاب وجود دارد نیز رعایت برخی نکات لازم است. آنها نیز باید از توهم برتری مطلق خود خارج شوند. انحصار طلبی که در برخی افراد این جریان وجود دارد و بجای آنکه مردم، کشور، رهبری، انقلاب و نظام معیار انتخاب باشد، آقایی و صیرورت خود و خاندان و قبیله خودشان ملاک و معیار است را به کنار بگذارند.

به نظر می رسد برخی چهره های این جبهه سرخوش از ناکامی های جبهه مقابل خود، آن را برای پیروزی در انتخابات کافی می­دانند. متاسفانه هیچ تغییری در روش گزینش و شناخت نامزدهای برتر خود نداده و بنا دارند با همان شیوه شبه دموکراسی محدود دوره های قبل، که بسیار انتقاد برانگیز بوده عمل نمایند.

این که برخی از گروه ­ها و جبهه­ های مهم اردوگاه انقلاب شرایط را برای مشارکت و رسیدن به لیست واحد مهیا نمی­بینند و بیم آن می­رود که جبهه انقلاب باز هم با چند لیست مواجه شده و آرای خود را به نفع رقیب بشکنند، زنگ خطری برای ضرورت تجدید نظر در رویه موجود و تلاش برای رسیدن به لیست واحد می باشد.

 درست است که جریان واگرا در شرایط خوبی بسر نمی برد. اما این بدین معنی نیست که مردم از جریان مقابل آنها راضی هستند. آمار نشان می­دهد نارضایتی از هر دو جریان مهم سیاسی کشور بالاست. مردم در اظهارت خود تمایل به رای به نامزدهای مستقل را نشان میدهند. با این وجود شرایط فعلی به نفع جبهه انقلاب است. اما لازمه­ ی آن است که از این فرصت حداقل در جهت افزایش وحدت درون گروهی خود، بالا بردن توان خود در حل مسائل کشور با معرفی نامزدهای کارآمد و ارتقاء مجلس به راس امور استفاده نمایند.

برای این منظور باید توجه داشت:

  • نفس پیروزی در انتخابات هدف نیست. بلکه قرار است کسانی به مجلس بروند که بتوانند در این شرایط سخت با تغییر ساختارهای موجود، براساس اصول انقلاب زندگی مردم را بهتر کنند. افرادی چنین قابلیتی دارند که هم باور به اصول انقلاب، بطور تمام و کمال داشته و در سابقه خود این پایبندی را بخصوص در اجرا و عمل نشان داده باشند و هم تخصص لازم برای شناخت ساختارهای نامتناسب و طراحی و ارائه ساختارهای جایگزین را داشته باشند. نامزد بودن چنین افرادی موجب موثر دانستن مشارکت و افزایش انگیزه برای مشارکت حداکثری مردم را فراهم می­آورد.
  • در فهرست­ های اسامی نامزدها که بنام “شورای ائتلاف نیروهای انقلاب” یا “شورای ائتلاف اصول­گرایان” و … در فضای رسانه­ ای منتشر شده است نام هایی به چشم می خورد که اولا شرایط لازم برای جلب نظر اکثریت مردم در انتخابات را ندارند. ثانیا در صورت موفقیت نیز مجلسی کارآمد که توان حل مشکلات کشور را داشته و در راس امور باشد را شکل نخواهند داد.
  • از بررسی اسامی چنین بدست می آید که بجای آنکه توان افراد برای حل مشکلات کشور ملاک باشد، بیشتر قرار است مجلسی یکدست برای ریاست شخصی خاص و یا افرادی مطیع و وام دار جریان سیاسی حامی خود باشند. کسانی در لیست قرار گرفته­ اند که قرار است در اجرای تقسیم کار سیاسی انجام شده، برای رئیس مجلس و رئیس جمهور آتی شدن همین چهره­ ها ایفای نقش کنند. ظاهرا به نام جوان­گرایی فرصتی برای ژنهای برتر، مسئولان دفاتر و افراد وابسته که در آینده برای رای دادن چشمشان بدست رئیس مجلس باشد فراهم شده است. مگر در این چند دوره گذشته، از این رویه نتیجه خوبی گرفته ایم؟ ماجرای تصویب 20 دقیقه ای برجام را نباید فراموش کنیم. در این لیست­ها نام افرادی به چشم می خورد که بخشی از وضعیت موجود کشور، حاصل کنشگری سیاسی آنهاست.
  • عکس العمل نیروهای طرفدار نظام در فضای مجازی نسبت به این لیست گویای ضرورت تجدید نظر در رویه انتخاب نامزدهای نهایی جبهه انقلاب است. لازم است براساس برخی اشتراکاتِ عامِ مورد قبول، همه جریانهای سیاسی معتقد به نظام، انقلاب و پیروی از رهبری با هم تفاهم نموده از سهم خواهی­های وحدت شکن و انحصار طلبی­های تفرقه آمیز خودداری نمایند. این چنین لیستی می­تواند مایه امید بیشتر مردم از نتیجه بخش بودن شرکت آنان در انتخابات باشد و میل رغبت مردم را برای به نمایش گذاردن انتخاباتی با مشارکت حداکثر مردم که همیشه مورد تاکید و مطالبه رهبر عظیم الشان انقلاب بوده است را بیشتر نماید. لازم است نامزدها براساس معیارهای تدین، پایبندی به اصول انقلاب، اعتقاد و عمل بر پیروی از ولی فقیه، ارزشی و انقلابی بودن، خوش سابقه بودن، پاک دست بودن، برخورداری از تخصص و تجربه لازم برای ایفای نقش در موقعیت یک نماینده مجلس تراز نظام جمهوری اسلامی شناسایی و برای انتخاب شدن معرفی شوند.
  • برای این منظور این جبهه باید یک برنامه عملیاتی برخاسته از صدای اول انقلاب یعنی پایبندی کامل به اصول انقلاب و با درک منشور گام دوم انقلاب، در ساحت نظر و عمل و متناسب با شرایط امروزین کشور و نظام بین المللی در عرصه های مختلف، ارائه نماید که مردم آن را برای حل مشکلات کشور شدنی ارزیابی نموده و همان نیز ملاک ارزیابی موفقیت این جریان در صورت پیروزی در انتخابات باشد. برنام ه­ای که حداقل ابرچالش های مهم کشور و راه های خروج از آن و نقش مجلس در آن را معرفی کرده باشد. همچنین باید جایگاه هر یک از نامزدهای خود را در این برنامه مشخص نمایند که هر فرد براساس چه نسبت و تناسبی با آن برنامه درلیست قرار گرفته است.

امید است همه نخبگان، مسئولان و سایر کنشگران سیاسی با درک شرایط حساس کشور ضمن حفظ مواضع خود با تمسک به اصول ناب انقلاب، پایبندی به اخلاق و قانون و حفظ منافع ملی بگونه ای عمل نماید که انتخاباتی پرشکوه، با مشارکتی حداکثری، وحدت بخش و امید آفرین انجام شود و مردم با انتخاب افراد متعهد و متخصص و انقلابی مجلسی که عصاره ملت شریف و در راس امور باشد، و بتواند بستر بهبود وضع زندگی مردم و کشور را فراهم کند را شکل بدهند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن